Lantai Bilik Air Bertakung

Lantai Bilik Air Bertakung – Anda Tentu Tak Ingin Bilik Lantai Bilik Air Bertakung. Petua Hindari Bilik Air Ada Masalah Disajikan Di Artikel Ini. Bilik Air adalah kawasan yang sering digunakan di rumah. Sebagai kawasan yang sering terdedah kepada basah dan lembap, bilik air adalah kawasan kotor yang memerlukan penjagaan tambahan.

Tidak jarang kawasan ini sering menimbulkan masalah, seperti tandas yang tersumbat, paip air yang tersumbat, dan bau pasti akan mengurangkan keselesaan anda ketika menggunakan bilik.

Petua Lantai Bilik Air Bertakung.

Sekiranya reka bentuknya dirancang dengan baik, masalah bilik mandi yang sering berlaku dapat dielakkan. Berikut adalah beberapa masalah biasa yang mungkin berlaku di bilik mandi anda dan cara mengelakkannya:

1. Toilet Mampat
Tandas yang tersumbat adalah masalah biasa. Banyak faktor menyebabkan tandas tersumbat. Salah satunya adalah kedudukan tandas dan paip yang tidak betul. Sekiranya ini berlaku, pastikan tandas berada dalam kedudukan paip yang cekap, juga pastikan paip air kotor dengan ukuran yang tepat.

2. Sinki Mampat
Selain tandas, kita sering melupakan sinki. Hanya kerana penggunaannya untuk mencuci tangan atau menggosok gigi, kita sering lupa membersihkannya. Akhirnya membuatkan sinki tersumbat dan menyebabkan bau. Anda masih harus memperhatikan sink dan membersihkannya secara berkala.

Sekiranya saluran air terkumpul, anda boleh menggunakan soda kaustik untuk melancarkannya semula. Tetapi ingat, soda kaustik berisiko merosakkan paip jika terlalu kerap dan paip itu diperbuat daripada bahan berkualiti rendah.

3. Lembap
Keadaan lembap sering dijumpai di bilik mandi basah. Apabila udara lembap, cermin dan barang kemas akan mudah terkena lumut. Ini akan menyebabkan banyak bakteria. Untuk mengelakkan ini, bilik mandi harus dilengkapi dengan peredaran udara yang baik atau jika tidak ada bukaan, gunakan kipas ekzos.

4. Lantai licin
Lantai licin selalunya menjadi masalah utama. Air yang bertakung menyebabkan lantai licin dan menimbulkan risiko membahayakan pengguna bilik mandi.

Parit lantai adalah salah satu pengaruh penting untuk mengatasi masalah ini, jika aliran mengalir dengan baik ke longkang lantai, lantai bilik mandi tidak menjadi lembap dan licin. Pastikan cerun lantai ke longkang lantai berjalan dengan lancar. Di samping itu, anda boleh memasang salutan anti slip khas di lantai bilik mandi.

5. Dindingnya terkelupas
Dinding yang terkelupas biasanya disebabkan oleh udara lembap yang terperangkap di dalam bilik mandi. Dinding yang tidak dilapisi dengan seramik akan mudah rosak dan akan mengurangkan kecantikan. Anda boleh mengelakkannya dengan memasang kipas ekzos untuk mengurangkan kelembapan udara. Lindungi juga dinding tanpa seramik dengan cat tahan air sehingga dindingnya tahan lebih lama.

Kenali Bilik Air Ideal.

Bilik Air yang ideal mesti mengutamakan faktor kebersihan dan keselamatan. Lantai bilik mandi adalah salah satu penyebab berlakunya kemalangan di satu bilik ini. Lantai adalah kawasan di mana seseorang berdiri ketika berada di bilik mandi. Kerana bersentuhan langsung, lantai ini harus dipastikan bebas dari segala masalah.

Terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan dalam memastikan lantai bilik mandi selamat. Pertama, pilih bahan lantai yang permukaannya kasar, kuat, dan mudah dibersihkan. Di samping itu, masalah lereng lantai juga mesti dipertimbangkan. Sudut cerun lantai yang ideal ialah 0.5 °. Ini untuk mengelakkan air terkumpul di lantai. Walaupun begitu, setelah sekian lama digunakan, sudah tentu akan ada banyak masalah di lantai bilik mandi.

Bilik Air Di Rumah.

Masalah dan Penyelesaian Lantai Bilik Mandi Bilik mandi yang ideal mesti mengutamakan faktor kebersihan dan keselamatan. Lantai bilik mandi adalah salah satu penyebab berlakunya kemalangan di satu bilik ini. Lantai adalah kawasan di mana seseorang berdiri ketika berada di bilik mandi. Kerana bersentuhan langsung, lantai ini harus dipastikan bebas dari segala masalah.

Terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan dalam memastikan lantai bilik air selamat. Pertama, pilih bahan lantai yang permukaannya kasar, kuat, dan mudah dibersihkan. Di samping itu, masalah lereng lantai juga mesti dipertimbangkan. Sudut cerun lantai yang ideal ialah 0.5 °. Ini untuk mengelakkan air terkumpul di lantai. Walaupun begitu, setelah sekian lama digunakan, sudah tentu akan ada banyak masalah di lantai bilik mandi.

Beberapa masalah yang sering dihadapi di lantai bilik mandi termasuk lantai bocor, lantai licin, dan air bertakung. Namun, ada beberapa penyelesaian yang dapat kita lakukan untuk memastikan lantai bilik mandi sentiasa sihat dan minimum dari kemalangan. Berikut adalah beberapa masalah di lantai bilik mandi dan penyelesaiannya.

Lantai Bilik Mandi Atas Bocor

Kebocoran di lantai bilik mandi boleh menyebabkan air meresap. Lebih-lebih lagi, jika rumah itu terdiri dari 2 tingkat, maka kebocoran ini tentu akan mengganggu bilik yang terletak di bawahnya.

Penyelesaian:

Biasanya, kebocoran yang berlaku di lantai bilik mandi disebabkan oleh lapisan grout seramik berliang kerana terhakis oleh air secara berterusan. Di samping itu, ia juga boleh dilakukan kerana lantai tidak dilapisi kalis air semasa dipasang.

Penyelesaian sementara yang disyorkan adalah membuang grout dan menggunakan kalis air atau sealant di kawasan tersebut. Walau bagaimanapun, kebocoran itu boleh berulang. Oleh itu, perkara yang harus dilakukan adalah membongkar lantai, kemudian memasang lapisan kalis air, kemudian pasangkannya semula. Sekiranya masih bocor, disarankan juga untuk memeriksa sisi longkang lantai dan memberikannya sealant kerana boleh bocor dari sini.

Air Selalu Kolam di Lantai

Masalah lain yang sering dijumpai di bilik mandi ialah lantai yang selalu dipenuhi dengan genangan air setelah digunakan. Bagaimana menyelesaikan masalah ini?

Penyelesaian:

Perkara yang boleh menyebabkan air bertakung adalah cerun lantai yang tidak sesuai, menyukarkan air mengalir ke lubang saliran. Selain itu, ini juga boleh disebabkan oleh longkang lantai yang tersumbat. Kehadiran genangan air dapat menjadikan lantai licin, mudah berlumut dan berkulat.

Untuk mengatasi masalah ini adalah dengan mengubah tahap cerun lantai sebelumnya. Lereng lantai yang ideal adalah 1-3 cm dari sudut terjauh bilik mandi ke arah lubang saliran atau kira-kira 0.5 ° dengan lereng ke arah longkang atau longkang lantai.

Walau bagaimanapun, jika lantai di bilik mandi anda tidak menggunakan cerun standard, disarankan untuk menggunakan lantai getah (getah). Lantai ini elastik dan lebih mesra di kaki supaya anda tidak mudah tergelincir. Namun, jika dikehendaki, cara paling mahal untuk dilakukan adalah dengan membongkar lantai.

Permukaan Lantai Bilik Air Selipar

Penghuni rumah boleh tergelincir kerana lantai bilik mandi licin. Lantai licin ini disebabkan oleh kehadiran lumut. Selain itu, sisa sabun yang digunakan untuk mandi dan mengalir di lantai berpotensi menjadikan lantai lebih licin. Kaki boleh tergelincir seketika kerana jumlah air sabun yang dipijak oleh kaki. Lalu, apa jalan keluar untuk mengatasi masalah lantai licin ini?

Penyelesaian:

Penutup lantai di bilik mandi adalah berbeza dengan ruangan lain di rumah. Pilih penutup lantai dengan permukaan bertekstur kasar untuk bilik mandi. Sebabnya, lantai seperti ini akan menjadikan lantai menjadi kasar, walaupun sering terkena percikan air. Sekiranya anda “memaksa” mahu memakai penutup lantai dengan permukaan yang licin, maka pilihlah kawasan yang kering, bukan yang basah.

Sebaiknya gosok lantai secara berkala agar lantai tidak kasar. Sebelum memberus gigi, basuh dan bersihkan kotoran yang tinggal dari tandas terlebih dahulu. Untuk hasil yang lebih bersih, campurkan setengah cawan baking soda ke dalam baldi, kemudian bilas lantai. Gosok lantai menggunakan berus lantai sabut. Berus ini berkesan untuk menghilangkan lumut dan kerak di lantai bilik mandi sehingga lantai licin.

Lantai Granit Boleh Rosak Kerana Pembersih Kimia

Perhatikan cara membersihkan lantai bilik mandi menggunakan granit. Jangan gunakan pembersih kimia! Pembersih lantai yang mengandungi bahan pencuci dan penggunaan berlebihan akan merosakkan permukaan lantai granit. Pembersih kimia yang tertinggal akan menetap dan membentuk bintik-bintik pada granit. Nah, untuk membersihkannya, cukup menggunakan air sudah cukup. Bersihkan seminggu sekali secara berkala.